NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM BUKU CERITA ANAK THE GOLDEN APPLE KARYA TERE LIYE

Indonesia

Authors

  • Mitra Esha Universitas Muhammadiyah Sukabumi

DOI:

https://doi.org/10.36709/pesastra.v1i3.18

Keywords:

Character value; children book; the golden apple; tere liye

Abstract

It cannot be ignored how important to instill character values from an early age to shape children’s personalities. Childhood is a crucial time for building ways of thinking and behaving, and the moral principles established during this period will form a strong foundation for their actions and attitudes in the future. The purpose of this study is to analyze the character values in the book The Golden Apple by Tere Liye. This research is qualitative using a descriptive method. The data analyzed are taken from The Golden Apple by Tere Liye, which contains character values. The technique used in this research involves reading and text analysis. This technique involves thorough reading and analysis of the book’s text to identify the character values contained within it. The focus is on the text, actions, and character portrayals in the book. The results of the data analysis through description have identified several character values in The Golden Apple by Tere Liye.

References

S. R. H., & Zulkarnain. (2022). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah dalam Meningkatkan Literasi Siswa di SDN 2 Putukrejo. Society : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 59–66. https://doi.org/10.37802/society.v3i1.239

Amaruddin, H. (2023). Karakter, Nilai Karakter, Pendidikan Karakter: Urgensi, Terminologi, Teori, Analisis, dan Praksis. CV. Semesta Aksara.

Cendani, T., Studi, P., Bahasa, P., Silampari, U. P., & Effendi, M. S. (2022). Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Kembara Rindu Karya Habiburrahman El Shyrazi Abstrak The Value of Character Education in the Novel Kembara Rindu by Habiburrahman El Shyrazi Abstract peserta didik untuk menjadi manusia yang seutuhnya dan berkarakter . 153–164.

Damanik, Y. (2022). Internalisasi Nilai-nilai Karakter Kebangsaan Melalui Literasi Budaya dan Kewarganegaraan di Sekolah. Paidea : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia, 2(2), 36–42. https://doi.org/10.56393/paidea.v2i2.999

Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2022). Urgensi Pendidikan Nilai di Era Globalisasi Aiman Faiz 1  , Imas Kurniawaty 2. Jurnal Basicedu, 6(3), 3222–3229.

Habsari Pratiwi, S. (2021). Upaya Meningkatkan Literasi Membaca di Masa Pandemi Melalui Kegiatan Seminggu Sebuku. 3, 27–48. https://doi.org/https://doi.org/10.22373/fitrah.v3i1.835

Kadek, N., Dewi, C., Rustiarini, N. W., Author, C., Ekonomi, F., & Denpasar, M. (2021). PENATAAN PERPUSTAKAAN DESA UNTUK MENINGKATKAN. 3, 8–15.

LestariNurmawati, A. R. E., & Mufliharsi, R. (2023). ANALISIS NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS. Deiksis, 15, 132–144. https://doi.org/10.30998/deiksis.v15i2.17146

Liye, T. (2020). The Golden Apple. Gramedia Pustaka Utama. https://play.google.com/store/books/details?id=PPUBEAAAQBAJ

Muhyidin, A. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Novel Dan Kesesuaiannya Sebagai Bahan Ajar Sastra Di Smp. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 174–188. https://doi.org/10.31943/bi.v7i1.164

Musyawir. (2022). Pembelajaran Inovatif untuk Menanamkan Nilai-Nilai Karakter pada Siswa Sekolah Dasar (SD) di Namlea Kabupaten Buru (Studi Meta-Sintesis). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 1(2), 15–29.

Novryansyah, V., & Surana, D. (2022). Analisis Nilai-Nilai Karakter dalam Novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2), 846–850. https://doi.org/10.29313/bcsied.v2i2.4779

Putri Sarwendah, A., & Hermanto, H. (2022). Nilai-Nilai Karakter Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Berbasis Proyek Pada Siswa Sekolah Luar Biasa Negeri Balikpapan. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 38–48. https://doi.org/10.21831/jpka.v13i1.47299

Rizkian, S., & Fawzi, A. (2022). Representation of Character Values in the Novel of Si Jamin dan Si Johan by Merari Siregar and Their Relevance with Character Education in Senior High School Representasi Nilai-Nilai Karakter dalam Novel Si Jamin dan Si Johan Karya Merari Siregar serta Re. 2(10), 1351–1368. https://doi.org/10.17977/um064v2i102022p1351-1368

Santosa, P. (2015). Metodologi Penelitian Sastra Paradigma, Proposal, Pelaporan, dan Penerapan (Puji Santosa) (z-lib.org). Azzagrafika.

Saputra, A. W. (2018). Analisis struktural untuk menemukan nilai moral dalam sastra anak. Jurnal Ilmiah Kebudayaan SINTESIS, 12(1), 38–48.

Sri Wulan Anggraeni, Harmawati, Yufika Utari, & Yayan Alpian. (2022). Analisis Nilai Karakter Yang Termuat Dalam Buku Cerita Anak Kisah Pangeran Bangsa. Buana Ilmu, 7(1), 172–200. https://doi.org/10.36805/bi.v7i1.3026

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Mitra Esha. (2024). NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM BUKU CERITA ANAK THE GOLDEN APPLE KARYA TERE LIYE: Indonesia. Jurnal Pesastra (Pendidikan Bahasa Dan Sastra), 1(3), 105–116. https://doi.org/10.36709/pesastra.v1i3.18